Goed van A naar B kunnen komen is een belangrijke voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de samenleving. Mensen met een beperking willen graag zo zelfstandig mogelijk hun bestemming kunnen bereiken met het eigen vervoer, het openbaar vervoer, of het aanvullend vervoer van AVAN en Valys. Om dit doel te bereiken heeft het Apcg regelmatig overleg met de vervoersmaatschappijen en de gemeente.
Openbaar busvervoer
Vanaf 1 december 2012 zijn alle bussen in de regio Arnhem Nijmegen uitgerust met een elektrische plank. Hier heeft het Apcg zich tijdens de aanbestedingsprocedure voor de nieuwe concessieperiode met succes hard voor gemaakt. Het grootste gedeelte van alle buslijnen en bushaltes zijn toegankelijk gemaakt. Vrijwilligers van het Apcg geven buschauffeurs voorlichting over de dienstverlening aan mensen met een beperking. Wij volgen nauwlettend de toegankelijkheid van de bussen evenals de dienstverlening van de buschauffeurs.
In 2016 hebben wij geconstateerd dat de nieuwste bussen (11 in totaal) minder toegankelijk zijn dan de vorige bussen; met name op de lijnen 7, maar soms ook 5, 6 en 2 rijden bussen waar een schot is geplaatst om tegemoet te komen aan nieuwe Europese richtlijnen, die voorschrijven dat rolstoelen verankerd moeten kunnen worden. Een proces dat 5 tot 10 minuten duurt, en ondoenlijk is voor buschauffeurs. Dit betekent dat de rolstoelers in deze bussen moeilijk kunnen ‘inparkeren’ op de rolstoelplek, waardoor zij vaak gedwongen worden overdwars op het gangpad te blijven staan. Dit is een ingewikkelde situatie, aangezien het gaat om lastig te beïnvloeden Europees beleid. Daarnaast zijn er weinig Nederlandse vervoerders die twee rolstoelplekken in hun bus hebben, en die daarmee onder de Europese richtlijn te lijden hebben. Doordat de dubbele rolstoelplek in de nieuwe Arnhemse bussen veranderd moet worden in 2 niet-toegankelijke rolstoelplekken, betekent dat er in deze bussen voor veel rolstoelers dus helemaal geen toegankelijke rolstoelplek is.
Parkeren in Arnhem
Informatie over het parkeren in Arnhem en gehandicaptenparkeerplaatsen vindt u op de pagina van de gemeente.
AVAN – aanvullend vervoer
Het doelgroepenvervoer, waaronder het Sociaal (Wmo) Vervoer, wordt in de regio uitgevoerd door AVAN. U kunt een Wmo-kortingpas aanvragen via het wijkteam. In Arnhem kunt u ook een indicatie krijgen voor kamer-tot-kamer- of solovervoer.
De Regionale Adviesraad Doelgroepenvervoer (RAD) geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de bestuurders van AVAN, die zijn verenigd in een bedrijfsvoeringorganisatie (BVO): Vervoersorganisatie Regio Arnhem Nijmegen. De advisering richt zich op de uitvoering en monitoring van het AVAN-doelgroepenvervoer op regionaal niveau. Het gaat dan met name over het naleven van de afgesproken regels, monitoring van wijze van klachtafhandeling, de werkwijze van de regiecentrale, de kwaliteit van het daadwerkelijke vervoer en de deskundigheid en klantvriendelijkheid van chauffeurs. Het Apcg is ook vertegenwoordigd in het RAD, zo kunnen we signalen direct inbrengen en op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen.
Reizen met de trein
Wilt u reizen met de trein maar heeft u daar hulp bij nodig? Dan is het belangrijk dat u dit minimaal 1 uur van tevoren doorgeeft aan de NS, zodat u assistentie kunt krijgen bij het in- en uitstappen. Kijk op www.ns.nl hoe u de assistentieverlening kunt aanvragen. U kunt bovendien per station bekijken welke voorzieningen (zoals bijvoorbeeld geleidelijnen) er aanwezig zijn. In de Reisplanner Xtra app van de NS wordt vermeld op welk perron u aankomt en wat de uitstapzijde is.
Naast Arnhem Centraal is ook station Arnhem-Zuid toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Sinds eind 2016 is er NS-assistentie beschikbaar. In 2012 hebben we daar al actie voor gevoerd in het programma Kanniewaarzijn. Station Velperpoort en Presikhaaf zijn niet toegankelijk. Deze worden in 2019 aangepast.
Tip:
Het is belangrijk dat de reiziger van het Centraal Station aan de chauffeur van de taxi (AVAN of Valys) vraagt waar hij of zij precies wordt afgezet. Mocht de NS-assistent er (nog) niet zijn, dan kan de reiziger de NS-assistentie bellen om aan te geven waar hij of zij op dat moment staat. Andersom geldt dit ook als de reiziger met de trein aankomt, en de regiotaxi niet weet te vinden: zorg ervoor dat je als reiziger met een visuele beperking dus altijd de relevante telefoonnummers in geprogrammeerd hebt.
OV-Begeleiderskaart
Kunt u als gevolg van uw handicap niet zelfstandig met het openbaar vervoer reizen? Dan komt u in aanmerking voor de OV-Begeleiderskaart. Met de OV-Begeleiderskaart kunt u iemand gratis met u mee laten reizen. U kunt de kaart aanvragen bij de NS. De kaart is geldig in vrijwel alle treinen en metro’s, trams en bussen.
Auto huren
Bij de Zonnebloem kun je een ‘gewone’ auto huren, waarin ook iemand met een rolstoel vervoerd kan worden. Zo kun je samen met je vrienden of familie iets ondernemen. Check wel van tevoren de afmetingen van de rolstoel.
Zonnebloemauto
Toegankelijke informatie
De website van de NS is toegankelijk voor mensen met een zintuiglijke beperking. Breng heeft een website die voldoet aan de eisen van het waarmerk Drempelvrij, wat betekent dat de website volledig toegankelijk is voor mensen met een beperking. Zo kan alle tekst groter of in diapositief worden weergegeven. De informatie kan worden herkend door braille leesregels. Verder vindt u bij Dedicon audiobestanden van reisinformatie.
Waar werken we aan in 2020?
We voeren overleg met gemeente en wethouder over de richtlijnen in het Wmo-vervoer. Zie ook onze pagina Wmo in Arnhem.
We blijven aandacht vragen voor de uitstaphalte bij het streekvervoer op het Centraal Station en andere knelpunten.
We denken mee over aanpassingen in het Wmo-vervoer en OV a.g.v. de Coronamaatregelen.