Er zijn al lange tijd problemen met het leerlingenvervoer in Arnhem en in vele andere gemeenten. De gemeenteraad wilde hierover in gesprek met betrokkenen en de wethouder.
Het gesprek met betrokkenen was op woensdag 29 november 2023
Daar was natuurlijk ook het Apcg bij aanwezig.
Deze vergadering is terug te zien via: https://arnhem.notubiz.nl/bijeenkomst/1068034/Politieke_Avond_29-11-2023
(Vanaf de start in de raadzaal het ronde tafelgesprek over leerlingenvervoer met diverse insprekers, Apcg voorzitter Marjolein van den Broek spreekt om 25 minuten 15 seconden in.)
Het gesprek van de gemeenteraad met de wethouder vond plaatst op woensdag 13 december 2023.
Deze vergadering is terug te zien via:
Bijeenkomst/1068051 Gemeente Arnhem (notubiz.nl)
(in de Raadzaal vanaf 3 uur 26 minuten 40 seconden)
Alle stukken van de gemeenteraad kun je teruglezen via
https://arnhem.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/a486abf4-461d-4325-a738-12be3d056113
Het Apcg vindt het belangrijk dat er oplossingen worden gezocht voor het probleem met leerlingenvervoer. Alle kinderen hebben recht op onderwijs, dat is een heel belangrijk mensenrecht. Door de problemen in het leerlingenvervoer komt dit recht in gevaar.
Daarbij vinden we het belangrijk om te beginnen dat een echte oplossing natuurlijk is om werk te maken van inclusief onderwijs. Leerlingen vervoer is nu heel belangrijk, omdat wij een onderwijssysteem hebben wat kinderen uitsluit op grond van hun beperking. Door werk te maken van inclusief onderwijs, zullen steeds meer kinderen gewoon naar de school in de buurt kunnen.
Op dit moment hebben nog geen inclusief onderwijs in Arnhem, dus is goed leerlingenvervoer noodzakelijk. De oorzaken van de problemen zijn heel verschillend.
Een deel van de problemen komt doordat het wijkteam niet alle kinderen die leerlingenvervoer nodig hebben ook leerlingenvervoer toekent. Daardoor kan het zijn dat een kind niet naar de juiste school gaat.
Tijdens de rit van en naar school, maken kinderen soms heel onprettige en soms onveilige situaties mee. Dit hangt ermee samen dat chauffeurs niet altijd weten hoe zij goed kunnen reageren en ook op de weg moeten letten. Door te kijken naar mogelijkheden om (geschoolde) medewerkers mee te laten rijden tijdens sommige ritten, zou dit kunnen worden voorkomen.
En dan zijn er nog de problemen van praktische aard, kinderen die niet of te laat worden opgehaald en ritten die ontzettend lang duren, waardoor een kind nog meer spanning en prikkels ervaart, maar ook gewoon (een deel van) de les mist.
Als verklaring hiervoor wordt het personeelstekort genoemd. Dat maakt het belangrijk om te zorgen dat het belangrijke werk als chauffeur leerlingenvervoer een aantrekkelijke baan wordt!
Want het de problemen in het leerlingenvervoer betekenen dat ouders niet (op tijd) naar hun werk kunnen. En dat zorgt dan weer voor personeelstekorten in andere sectoren.
Tot slot kwam ter sprake dat er een gemeente is die ervoor kiest dat volwassenen geen gebruik rit kunnen boeken bij AVAN op de tijden dat het leerlingenvervoer wordt gereden. In Arnhem is nu de afspraak dat het leerlingenvervoer en vervoer van volwassenen elkaar niet in de weg mogen zitten. Wij hebben benadrukt dat dit zo moet blijven en aangegeven dat het op dit moment al vrijwel onmogelijk is om op de tijden van het leerlingenvervoer een rit bij AVAN te boeken.
Helaas heeft het gesprek met de wethouder op 13 december weinig antwoorden en oplossingen opgeleverd. De wethouder heeft wel toegezegd een aantal zaken te gaan uitzoeken. Dus wij blijven dit natuurlijk volgen.
Meld klachten bij AVAN
Ouders vinden het heel spannend om klachten in te dienen bij de vervoerder. Want je kind gaat de volgende dag wel weer mee met de chauffeur over wie je hebt geklaagd.
Daarnaast bleek onduidelijk hoe je precies een klacht moet indienen. Veel ouders doen dit direct bij de vervoerder, maar dit moet bij AVAN. AVAN gaat over de klacht in gesprek met de vervoerder, en geeft daarbij niet door wie de klacht heeft ingediend.
Dit kan online via de volgende link: https://www.avan-vervoer.nl/contact/ik-heb-een-klacht/
Of door te bellen naar 0900-5050500
Het melden van klachten is heel belangrijk, want nu wordt er volgens de cijfers maar over 0,3 % van de ritten leerlingenvervoer geklaagd. Wij weten dat er veel meer mensen zijn die problemen ervaren, dus we willen oproepen om deze klachten te melden.