Stel je voor: één van je kinderen is autistisch. Naar welke school zou je willen dat het gaat?
A. Een speciale school voor kinderen met een beperking, zodat er veel kennis is over en aandacht voor de beperking van mijn kind.
B. Een speciale school voor kinderen met een beperking, ik ben bang dat mijn kind anders gepest wordt door kinderen zonder beperking.
C. De school in de buurt waar kinderen uit de buurt en broertjes/zusjes ook naar toe gaan. Die school is zo ingericht dat alle kinderen er goed onderwijs kunnen krijgen.
Ervaringsdeskundige aan het woord: Anouk Meelhuysen
Maandag 15 november sprak RTV Arnhem met Anouk Meelhuysen van Bijzonder in Arnhem. Zij deelde haar ervaring als moeder van twee kinderen die naar speciaal onderwijs gaan.
Luister het radio-fragment hier terug. en lees hier het transcript.
Schooldirecteur aan het woord: Tyra Buitenhuis
Op verzoek van Bijzonder in Arnhem gaf Tyra Buitenhuis, directeur van Lichtenbeek – De Onderwijsspecialisten, haar reactie op het interview van Anouk, en haar visie op de stelling van deze week.
Lees het hier
Politicus aan het woord: Giovanni Visser (PvdA)
Vrijdag 19 november 2021 sprak RTV Arnhem met Giovanni Visser van de PvdA over het artikel uit het VN-verdrag Handicap dat deze week centraal staat: artikel 24, over het recht op onderwijs.
Luister het radio-interview hier terug en lees hier het transcript.
HET RECHT OP ONDERWIJS
Artikel 24 VN-verdrag Handicap
20 november is de dag van de rechten van het kind. Er wordt al snel gedacht dat het in Nederland wel goed geregeld is met rechten van kinderen. We hebben hier bijvoorbeeld goed onderwijs. Helaas is dat niet voor alle kinderen vanzelfsprekend.
In Nederland moeten kinderen met een beperking vaak naar speciale scholen. Ook als ouders denken dat hun kind beter past op de school in de buurt, dan nog kunnen scholen kinderen weigeren vanwege van hun beperking. Dat is in heel veel landen (bijv. Italië, Noorwegen, Canada, Spanje etc.) anders geregeld, daar gaan kinderen met en zonder beperking naar dezelfde school.
In Nederland gaan sinds de ondertekening van het VN verdrag Handicap meer kinderen naar het speciaal onderwijs en krijgen minder kinderen ondersteuning in het ‘gewone’ onderwijs. Verder is het aantal kinderen dat helemaal niet naar school kan de laatste jaren toegenomen.
Dat moet anders, want ieder kind heeft recht op onderwijs. En wij vinden dat kinderen allemaal dezelfde keuzevrijheid zouden moeten hebben bij het kiezen van een school.
Om dat mogelijk te maken moeten we zorgen voor inclusief onderwijs. Daar zijn gelukkig ook mooie voorbeelden van in Nederland.
Al in 2018 maakte Ieder(in) dit filmpje over een aantal scholen die op weg zijn naar inclusief onderwijs.
De landelijke overheid maakt regels en beleid over hoe in Nederland onderwijs moet worden gegeven. Maar de scholen staan in gemeenten, natuurlijk ook in Arnhem. De gemeente is verantwoordelijk voor de schoolgebouwen. En om te zorgen dat alle kinderen samen naar school kunnen, zal er ook echt iets aan de schoolgebouwen moeten veranderen. Zo zijn er in Arnhem kinderen die prima op de school in de buurt mee zouden kunnen komen, maar moeten zij naar het speciaal onderwijs omdat er op de school in de buurt geen toilet is waar ze naar de WC kunnen. Of kunnen ze op het schoolplein niet mee spelen. Om te zorgen dat kinderen die extra gevoelig zijn voor prikkels moet gekeken worden naar de akoestiek in schoolgebouwen en zijn er misschien wel stilteruimtes nodig.
De gemeente kan in kaart brengen hoe geschikt scholen in Arnhem op dit moment zijn voor inclusief onderwijs. Om daarna een plan te maken hoe dit kan worden verbeterd.
Door de toegankelijkheid in kaart te brengen en die informatie met inwoners te delen, kunnen ouders makkelijker zien welke scholen misschien wel geschikt zijn voor hun kind.
Verder kan de gemeente in gesprek met scholen vragen wat zij doen om de stap naar inclusief onderwijs te zetten. Zij kunnen ook wijzen op informatie die er is over hoe andere scholen de stap naar inclusief onderwijs hebben gezet, bijvoorbeeld via dit inspiratiemagazine en door ze te wijzen op het bestaan van ‘Samen naar school’-klassen. Scholen moeten zich houden aan landelijke regels, maar binnen die regels kunnen zij zelf ook keuzes maken. Daar kan de gemeente natuurlijk wel met scholen over in gesprek.
Tot aan de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022 besteden wij met Bijzonder in Arnhem en RTV Arnhem wekelijks aandacht aan het VN-verdrag Handicap, waarin de rechten van mensen met een beperking zijn vastgelegd. Wat is er nodig voor Arnhemmers met een beperking of chronische ziekte om net zo goed mee te kunnen doen in de stad als andere Arnhemmers?
Elke week staat een ander artikel uit het verdrag centraal en poneren wij de ‘Vraagstelling van de week’. Op maandag wordt een ervaringsdeskundige tijdens het radioprogramma ‘Lunchpakket’ door RTV Arnhem geïnterviewd over diens ervaringen met het onderwerp. Op woensdag zijn reacties van Arnhemmers op straat te horen en op vrijdag reageert een politieke partij.