In maart sprak de gemeenteraad over een dienstverleningsvisie voor de gemeente Arnhem. Wij stuurden hierover een schriftelijke reactie. Op de website van de gemeenteraad zijn alle stukken terug te vinden, het is het 3e punt op de agenda.
Onze reactie
Beste raadsleden en fractievolgers,
Morgen besluit u over de dienstverleningsvisie.
Wegens ziekte heb ik niet eerder kunnen reageren, maar ik stuur graag per mail onze reactie.
Wij onderschrijven de uitgangspunten van de dienstverleningsvisie.
Op dit moment ervaren inwoners met een beperking nog obstakels in het contact met de gemeente.
Dat kan zijn omdat digitale middelen niet goed toegankelijk zijn, omdat er niet in begrijpelijke taal wordt gecommuniceerd of omdat medewerkers van de gemeente geen Nederlandse Gebarentaal beheersen.
We zijn dan ook blij dat toegankelijkheid als uitgangspunt is opgenomen. Hierbij ligt al een goede focus op het belang van begrijpelijke taal.
In de uitvoering is het ook belangrijk dat digitale toegankelijkheid en contactmogelijkheden in Nederlandse Gebarentaal hier worden meegenomen.
Wat betreft contact in Nederlandse Gebarentaal zette de gemeente in december 2024 al een goede stap om gratis met TolkContact naar de gemeente te kunnen bellen.
Wij hopen dat het snel ook mogelijk wordt om aan de balie TolkContact te kunnen inzetten.
In de dienstverleningsvisie speelt de inzet van technologie een grote rol.
Dit kan de gemeente een stuk gemakkelijker bereikbaar maken, wanneer het gaat om (digitaal) toegankelijke technologie.
Maar we vinden het belangrijk om hierbij ook aan te geven dat snel veranderende technologie niet voor iedereen is bij te houden.
Dus het blijft belangrijk om ook altijd op analoge manier (bellen en bezoeken) bereikbaar blijven.
Als het gaat om de inzet van kunstmatige intelligentie dan onderstrepen wij de ethische dilemma’s die dit met zich mee kan brengen.
Zowel als het gaat om privacy bij grootschalige dataverzameling, als ook het feit dat ook algoritmes kunnen discrimineren.
Wij zijn benieuwd naar de uitwerking van de dienstverleningsvisie naar uitvoeringsagenda’s.
De aandachtspunten die we in deze mail noemen, zullen daarin een plek moeten krijgen.
Vriendelijke groet,
Marjolein van den Broek
Voorzitter Apcg