Als inwoners van Arnhem behoefte hebben aan iemand die helpt bij de contacten met de gemeente, het wijkteam of met een zorgaanbieder, kunnen zij de hulp inschakelen van een onafhankelijk cliëntondersteuner. Een onafhankelijk cliëntondersteuner staat naast de inwoner en helpt om vragen of problemen goed onder woorden te brengen.
Het is best ingewikkeld om te weten hoe je het best je (hulp)vraag kunt stellen, hoe je het best een gesprek kunt voeren en hoe je het best bezwaren of klachten in kunt dienen. Een onafhankelijk cliëntondersteuner geeft inwoners informatie, advies of ondersteuning over de mogelijkheden bij het oplossen van hun problemen of bij het regelen van hulp. Zodat zij daarna weer zelf verder kunnen. Denkt u daarbij aan:
- Advies over het oplossen van kwesties met de gemeente, hulpverlener of instelling over zorg, welzijn, jeugdhulp, inkomen, arbeidsparticipatie of passend onderwijs.
- Hulp bij het helder formuleren van vragen: ‘Waar loop ik precies tegenaan? En ‘hoe wil ik dat oplossen?’
- Informatie over de rechten van inwoners en de klachtmogelijkheden.
- Hulp bij het maken van een bezwaar- of klachtbrief.
- Ondersteuning tijdens een bezwaar- of klachtgesprek.
- Hulp en ondersteuning tijdens een officiële bezwaar- of klachtenprocedure.
Bij dit alles is het natuurlijk belangrijk dat inwoners weten dat onafhankelijke cliëntondersteuning in het sociale domein bestaat en dat in de communicatie vanuit de gemeente en de wijkteams op het bestaan gewezen wordt. Op wijkteamsarnhem.nl staat onder de button ’over ons’ informatie over onafhankelijke cliëntondersteuning. Als inwoners een beschikking van de gemeente ontvangen wordt er op dit moment nog niet gewezen op de mogelijkheid van onafhankelijke cliëntondersteuning.
Gratis en onafhankelijk
De onafhankelijk cliëntondersteuner sociaal domein werkt bij Adviespunt Zorgbelang, dus niet bij de gemeente en is zodoende onafhankelijk. En…niet onbelangrijk, het kost inwoners niets.